Πριν από τις ευρωεκλογές, σύμφωνα με τη δέσμευση της Βελγικής προεδρίας, θα γίνουν οι αλλαγές στην ΚΑΠ, όπως ενημέρωσε πρόσφατα ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Λευτέρης Αυγενάκης, μεταφέροντας προ ημερών στις Βρυξέλλες την κραυγή αγωνίας των αγροτών μας, όχι μόνο των Ελλήνων αγροτών, αλλά και των Ευρωπαίων.
Με δεδομένο μάλιστα, ότι το ευρωκοινοβούλιο θα διαλυθεί τον Απρίλιο, την περίοδο εκείνη θα πρέπει να προσδιορίζεται χρονικά και η απόφαση της Συνόδου Κορυφής από την οποία θα εγκριθούν οι αλλαγές.
Η εφημερίδα «Πατρίς» σας παρουσιάζει το πλέγμα 19 αλλαγών (15 τεχνικών και 4 δομικών) που προτείνει ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, Λευτέρης Αυγενάκης για την αλλαγή της ΚΑΠ, με την ελληνική πλευρά να πρωτοστατεί σε αυτή τη προσπάθεια.
Ειδικότερα:
Οι 15 προτάσεις για διοικητικές αλλαγές
1. Διευκόλυνση της χρήσης δορυφορικών εικόνων καλής ποιότητας για την αποφυγή της ανάγκης επιτόπιων ελέγχων ή για την επανεξέταση των διαδικασιών ποιοτικών ελέγχων των συστημάτων ελέγχου μας για την αποφυγή της ανάγκης πολλαπλών επιτόπιων ελέγχων. (Απλοποίηση διαδικασιών ελέγχου, μικρότερο διοικητικό κόστος, συντόμευση του ελέγχου (αφορά δικαιούχους)
2. Απλοποίηση των ελέγχων – Μείωση των απαραίτητων επιθεωρήσεων σε μία επίσκεψη ανά αγρόκτημα ετησίως. (Απλοποίηση διαδικασιών ελέγχου, μικρότερο διοικητικό κόστος, συντόμευση του ελέγχου (αφορά δικαιούχους)
3. Εναρμόνιση των διατάξεων σχετικά με την έναρξη ισχύος των προτάσεων τροποποίησης, για τις παρεμβάσεις του Πυλώνα Ι (ΕΓΤΕ) με τις ισχύουσες διατάξεις για τον Πυλώνα ΙΙ (ΕΓΤΑΑ). Η ισχύς των τροποποιήσεων από την ημερομηνία της επίσημης υποβολής τους στις υπηρεσίες της ΕΕ να εφαρμοστεί και για τον ΠυλώναΙ (ειδικά για τις κατηγορίες παρέμβασης του άρθρου 42 του Καν.
(ΕΕ) 2021/2115 (τομεακές παρεμβάσεις). [(Ευελιξία διορθώσεων-τροποποιήσεων (μεγαλύτερη απορρόφηση) / αφορά Διαχειριστική Αρχή και τους δικαιούχους]
4. Δυνατότητα τροποποίησης στοιχείων του Στρατηγικού Σχεδίου της ΚΑΠ, μόνο με κοινοποίηση στην ΕΕ για ορισμένα θέματα για τα οποία θα υπάρξει προηγούμενη συμφωνία. Επιπλέον, θα πρέπει να υπάρχει η δυνατότητα υποβολής τροποποίηση στο Στρατηγικό Σχέδιο της ΚΑΠ, χωρίς περιορισμούς ως προς τον αριθμό ανά έτος για την αντιμετώπιση τυχόν αναγκών που προκύπτουν κατά την εφαρμογή του. Επιπλέον, να εφαρμόζεται αναδρομικότητα για ορισμένες τροποποιήσεις ανάλογα με τη φύση των σχετικών παρεμβάσεων (άρθρο 119 παρ. 8 του Καν. (ΕΕ) 2021/2115). [(Ευελιξία διορθώσεων-τροποποιήσεων (μεγαλύτερη απορρόφηση)/ αφορά ΟΠΕΚΕΠΕ και Διαχειριστική Αρχή και τους δικαιούχους]
5. Περιορισμός των απαιτούμενων πληροφοριών στο προγραμματικό κείμενο του Στρατηγικού Σχεδίου της ΚΑΠ στα απολύτως απαραίτητα, λαμβάνοντας υπόψη ότι πρόκειται για κείμενο στρατηγικής και όχι για επιχειρησιακό κείμενο (Άρθρο 119 παρ. 7,9 και 12 Καν. (ΕΕ) 2021/2115) (Άρθρο 93 παρ. 1 και παρ. 3 Καν. (ΕΕ) 2021/2115) (Άρθρο 92 παρ. 2 Καν. (ΕΕ) 2021 /2115) (Άρθρο 95 παρ. 4 Καν. (ΕΕ) 2021/2115 (Άρθρο 98 παρ. 2 Καν. (ΕΕ) 2021/2115). (Απλούστευση διαδικασιών reporting και εγκρίσεων, μικρότερο διοικητικό κόστος με άμεσες εγκρίσεις / αφορά ΟΠΕΚΕΠΕ και Διαχειριστική Αρχή)
6. Επανεξέταση της απαίτησης για υποχρεωτική συνοχή των παρεμβάσεων των Συνδεδεμένων Ενισχύσεων Εισοδήματος με την Οδηγία πλαίσιο για τα ύδατα (2021/2115/ΕΕ, άρθρο 109 παράγραφος 2 γ)) όσον αφορά την απλούστευση. (Αλλαγή στην συνδεδεμένη ενίσχυση του αραβοσίτου ώστε να καταστούν όλοι δικαιούχοι ενίσχυσης / αφορά ΟΠΕΚΕΠΕ, Διαχειριστική Αρχή και δικαιούχους)
7. Τροποποίηση των διατάξεων της διετούς ανασκόπησης επιδόσεων, προκειμένου να καλύψει το οικονομικό έτος 2026. Η ανοχή απόκλισης θα πρέπει να αυξηθεί από 25 σε 40% (2021/2115/ΕΕ, άρθρο 135(2)). (Απλοποίηση διαδικασιών ελέγχου, μικρότερο διοικητικό κόστος, συντόμευση των ελέγχων / αφορά ΟΠΕΚΕΠΕ και Διαχειριστική Αρχή)
8. Επιτάχυνση της διαπραγμάτευσης των τροποποιήσεων του Στρατηγικού Σχεδίου της ΚΑΠ, με τη σημαντική μείωση του χρόνου διαβούλευσης μεταξύ των επιτροπών και των επίσημων υπογραφών. (Ευελιξία διορθώσεων – τροποποιήσεων που θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη απορρόφηση των πόρων / αφορά τη Διαχειριστική Αρχή)
9. Παρέκκλιση 12 μηνών από τα ακόλουθα Πρότυπα για την Καλή Γεωργική και Περιβαλλοντική Κατάσταση (ΚΓΠΚ): ΚΓΠΚ 5, ΚΓΠΚ 6, ΚΓΠΚ 7, ΚΓΠΚ 8 (2021/2115/ΕΕ, Παράρτημα III). (Απλοποίηση διαδικασιών ελέγχου, μικρότερο διοικητικό κόστος, συντόμευση του ελέγχου, θα αποφευχθούν τα πρόστιμα σε αυτούς που δεν εναρμονίζονται με τις ΚΓΠΚ δίνοντάς τους μεγαλύτερο χρόνο προσαρμογής/ αφορά δικαιούχους)
10. Ετήσια έκθεση – παράταση του χρόνου επεξεργασίας της ετήσιας έκθεσης, λαμβάνοντας υπόψη την απαραίτητη ανταλλαγή δεδομένων από διάφορους φορείς (διαχειριστική αρχή, οργανισμός πληρωμών, επιτροπή παρακολούθησης και φορέας πιστοποίησης) και την τεχνική και διοικητική πολυπλοκότητα του συστήματος. (Ευελιξία διορθώσεων -τροποποιήσεων που θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη απορρόφηση / αφορά ΟΠΕΚΕΠΕ και Διαχειριστική Αρχή)
11. Επιλογές απλοποιημένου κόστους – στην πολιτική συνοχής, έργα κάτω από ένα συγκεκριμένο ποσό υποχρεούνται να χρησιμοποιούν επιλογές απλοποιημένου κόστους. Για μέτρα εκτός ΟΣΔΕ, αυτή θα μπορούσε να είναι η επιλογή για την απλούστευση της εφαρμογής της πολιτικής. (Ευελιξία διορθώσεων – τροποποιήσεων που θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη απορρόφηση / αφορά ΟΠΕΚΕΠΕ και Διαχειριστική Αρχή)
12. Αποσαφήνιση των προϋποθέσεων για την εφαρμογή της αρχής της αναλογικότητας για να διασφαλιστεί η αναλογία κόστους/ αποτελεσματικότητας προσαρμοσμένης στις προκλήσεις. Πρόβλεψη για έλεγχο εγγράφων όταν προσφέρει επαρκή βαθμό βεβαιότητας ή ακόμη και περιορισμός του ελέγχου του αριθμού των ζώων μόνο σε βοήθεια σε συνδυασμό με την παραγωγή ζώων.
(Απλοποίηση διαδικασιών ελέγχου, μικρότερο διοικητικό κόστος, συντόμευση του ελέγχου, πιο γρήγορη καταβολήε νισχύσεων / αφορά ΟΠΕΚΕΠΕ, Διαχειριστική Αρχήκαι τους δικαιούχους)
13. Μείωση των περιπτώσεων που απαιτείται μεμονωμένο αίτημα για ανωτέρα βία, όταν οι φορείς ελέγχου διαθέτουν επίσημα στοιχεία, που αποδεικνύουν την εκδήλωση γεγονότος σε προσδιορισμένη γεωγραφική περιοχή. Για παράδειγμα ακραία καιρικά φαινόμενα ή πυρκαγιές.(καλύτερη και πληρέστερη ερμηνεία των περιπτώσεων που μπορούν να υπαχθούν στον όρο “ανωτέρα βία” με αποτέλεσμα την πληρωμή των δικαιούχων χωρίς γκρίζες ζώνες υπαγωγής ή μη στον όρο αυτό / αφορά δικαιούχους)
14. Ευελιξία για ανακατανομή αχρησιμοποίητων κονδυλίων, μεταξύ παρεμβάσεων με σωστή αιτιολόγηση.(Ευελιξία διορθώσεων – τροποποιήσεων που θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη απορρόφηση / αφορά τη Διαχειριστική Αρχή)
15. Ορισμός του εύρους θερμοκρασίας που αντιστοιχεί στη θερμοκρασία του λιώσιμου πάγου για τη διευκόλυνση του εμπορίου μεταξύ των κρατών μελών για αλιευτικά προϊόντα.
(Απλοποίηση διαδικασιών ελέγχου, μικρότερο διοικητικό κόστος, συντόμευση του ελέγχου / αφορά ΟΠΕΚΕΠΕ και Διαχειριστική Αρχή)
Οι 4 προτάσεις για δομικές αλλαγές (απαιτείται αλλαγή κανονισμού)
1. Αλλαγή της διάταξης για τον κανόνα αυτόματης αποδέσμευσης από Ν+2 σε Ν+3, όσον αφορά το Ε.Γ.Τ.Α.Α. (άρθρο 34 παρ. 1 του Καν.2021/2116), όπως ίσχυε την προγραμματική περίοδο 2014-2022. Εναρμόνιση με τις διατάξεις που ισχύουν για όλα τα άλλα Επενδυτικά και Διαρθρωτικά Ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για τα οποία εξακολουθεί να ισχύει ο κανόνας N+3 κατά την τρέχουσα περίοδο προγραμματισμού.(Ευελιξία διορθώσεων – τροποποιήσεων που θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη απορρόφηση / αφορά τη διοίκηση) (Ν+3: ζητάμε την δυνατότητα επέκτασης κατά 1 έτος επιπλέον για την ολοκλήρωση και κατ ́επέκταση των έργων (σχέδια βελτίωσης, μεταποίηση, αγροτουρισμός,αγροτική οδοποιία, φράγματα κλπ) που εντάσσονται στα επενδυτικά μέτρα όπως ακριβώς ισχύει και στα υπόλοιπα επενδυτικά και διαρθρωτικά ταμεία της Ε.Ε. πχ. ΕΣΠΑ)
2. Καμία υποχρέωση για έλεγχο υπό όρους για εκμεταλλεύσεις με μέγιστο μέγεθος εκμετάλλευσης έως 10 εκτάρια, δηλαδή 100 στρέμματα (2021/2116/ΕΕ, άρθρο 83). (Οριστική απαλοιφή της υποχρέωσης ελέγχου από τον ΟΠΕΚΕΠΕ για την τήρηση των περιβαλλοντικών προτύπων π.χ. αγρανάπαυση, αμειψισπορά κ.α. για εκμεταλλεύσεις κάτω των 100 στρεμμάτων)
3. Η εφαρμογή των Προτύπων Καλής Γεωργικής Περιβαλλοντικής Κατάστασης να στηρίζεται σε ρεαλιστικές προθεσμίες εφαρμογής,ευέλικτες διαδικασίες επικαιροποίησης και στις κλιματολογικές – παραγωγικές συνθήκες κάθε κράτους μέλους (επικουρικότητα).Το ίδιο να ισχύσει και σε οποιαδήποτε άλλη απαίτηση της ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας. (Απλοποίηση διαδικασιών ελέγχου από τον ΟΠΕΚΕΠΕ, μικρότερο διοικητικό κόστος, συντόμευση του ελέγχου, θα αποφευχθούν τα πρόστιμα σε αυτούς που δεν εναρμονίζονται με τις ΚΓΠΚ δίνοντάς τους μεγαλύτερο χρόνο προσαρμογής/ αφορά δικαιούχους)
4. Ευελιξία για χρήση έως και 2% του προϋπολογισμού του Στρατηγικού Σχεδίου της ΚΑΠ για αντιμετώπιση έκτακτων και ακραίων καιρικών φαινομένων.
Λευτέρης Αυγενάκης, Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης
«Με πιο ρεαλιστικό τρόπο η πράσινη μετάβαση»
Αναφερόμενος στις προτάσεις που έχει καταθέσει η χώρα μας, ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης σημείωσε ότι η Ελλάδα στοχεύει στη μείωση της γραφειοκρατίας, στην εφαρμογή της ΚΑΠ και στην εξάλειψη της τιμωρητικής, σε ένα βαθμό, φυσιογνωμίας, που είχε επιβληθεί από την πλευρά των «Πρασίνων» με στόχο την προστασία του περιβάλλοντος, διευκρινίζοντας ότι σαφώς είναι υπέρ της πράσινης μετάβασης, αλλά με πιο ομαλό και ρεαλιστικό τρόπο.
«Με τις προτάσεις που κατέθεσε η χώρα μας στοχεύει στην απλοποίηση, διευκόλυνση και επιτάχυνση των διαδικασιών των ελέγχων, στην επιτάχυνση διαπραγμάτευσης του Στρατηγικού Σχεδίου της ΚΑΠ, στην απλοποίηση των διαδικασιών για τις επιμέρους τροποποιήσεις του, στην απλοποίηση εφαρμογής των λεγόμενων οικολογικών σχημάτων, στην ευελιξία στην ανακατανομή αχρησιμοποίητων κονδυλίων, στην απλούστευση των διαδικασιών για αντιμετώπιση των επιπτώσεων σε περιπτώσεις ακραίων καιρικών φαινομένων και πυρκαγιών, με τη δημιουργία μόνιμου μηχανισμού και αξιοποίηση του 2% της ΚΑΠ κάθε χώρας και στον συμπεριληπτικό ορισμό του όρου «ανωτέρα βία», ώστε να είναι πιο διακριτές οι περιπτώσεις που εντάσσονται σε αυτό το πλαίσιο», τόνισε ο κ. Αυγενάκης.
Όπως εξήγησε ο Λευτέρης Αυγενάκης, με την πολιτική που ασκεί η Ελλάδα, αξιοποιούνται όλες οι συμμαχίες που έχει δημιουργήσει σε διεθνές επίπεδο ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και, φυσικά οι παραδοσιακά καλές σχέσεις μας με το ΕΛΚ, καθώς και η συμμαχία των εννέα χωρών του Νότου, δηλαδή η ομάδα των EUMED-9, η οποία σε επίπεδο υπουργών Γεωργίας, έχει ενεργοποιηθεί με πρωτοβουλία της χώρας μας.
«Σε ό,τι αφορά τις επιπλέον ενέργειες για τεχνικές βελτιώσεις στην ΚΑΠ που έχουμε ήδη κάνει, από τις 28 Δεκεμβρίου, η Ελλάδα αξιοποίησε την δυνατότητα που της δίνει ο Κανονισμός και κατέθεσε αρχικώς 6 τεχνικές βελτιώσεις, ανάμεσα στις οποίες σημαντική ήταν η υποστήριξη της πρωτοβουλίας της Γαλλίας για εξαίρεση της εφαρμογή του κανόνα της αγρανάπαυσης και για το 2024. Η αποδοχή της πρότασης δίνει τη δυνατότητα σε 127.000 Έλληνες γεωργούς να καλλιεργήσουν περίπου 1.500.000 στρέμματα επίπλέον, που είχαν ενταχθεί στο μέτρο της αγρανάπαυσης, χωρίς να χάσουν τις επιδοτήσεις τους και παράλληλα να έχουν επιπλέον έσοδα από την πώληση των προϊόντων που θα καλλιεργήσουν.
Σε συνέχεια της επιστολής του προεδρεύοντος του Συμβουλίου Βέλγου Υπουργού Γεωργίας, με την οποία ζητούσε από τους ομολόγους του προτάσεις για διοικητικές αλλαγές στην εφαρμογή των Στρατηγικών Σχεδίων, αποστείλαμε σημείωμα με 19 αλλαγές, με 15 τεχνικές και 4 δομικές αλλαγές, που απαιτούν τροποποίηση των Κανονισμών, μετά από σύμφωνη γνώμη των τριών οργάνων της ΕΕ (Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ευρωπαϊκή Επιτροπή και Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο)», πρόσθεσε ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης.